http://www.dansit.no/residens/river-being/http://www.dansit.no/residens/propellart1-butoh-solo-in-progress/http://www.dansit.no/residens/revisiting-solo/http://www.dansit.no/hjem/om-dansit/http://www.dansit.no/aktiviteter/sommerkurs-i-trondheim-2022/
Hva skjer
Vi tilbyr
Nyheter/utlysninger
http://www.dansit.no/residens/teig-with-re-form/

Teig/With: Re-form (forprosjekt)

Uke 16 / 2022

Re-form er drevet av to kostymedesigneres visuelle undersøkelser av to sammenfallende behov: Vi ønsker å utforske mulighetsrommet i kostyme og vi ønsker å utforske mulighetsrommet i bydelen vår.

Med utgangspunkt i kostyme og transformasjon, vil vi gjøre et forprosjekt basert på møte mellom tre dansere, en dramaturg, en fotograf, kostymenes materialitet og området rundt arbeidsstedet vårt på Nyhavna i Trondheim. Slik kan prosjektet både leses som et kunstnerisk innlegg i den politiske debatten om hvordan et godt bymiljø skal utvikles og også som et ønske om å la kostyme være så ledende for en kreativ prosess, at vi vil finne andre ting enn om vi hadde startet med tekst eller regi. I vår prosess setter vi kostyme både som koreograf og regissør og jobber med å strekke betydningen, potensialet og bruksområdet for kostyme.

Arbeidsvisning torsdag 21. april kl. 15.30 på Nyhavna

Om kunstnerne

Berit Haltvik With

Berit Haltvik With er kostymedesigner og scenograf med base ved Teateratelier i Trondheim og har designet og produsert kostymer til ulike prosjekter innen teater, dans, klovning og film/TV siden 2005. Hun har også arbeidet med kostyme som kunstinstallasjoner og fikk for dette et fylkeskunstnerstipend i 2017. Hun har fokus på å utforske det estetiske formidlings-potensialet i kostymet, nye produksjonsteknikker og materialer og har holdt flere kurs.

 

Jenny Hilmo Teig er frilans kostymedesigner med base på Teateratelier i Trondheim. Siden endt utdannelse fra University of the Arts i London har hun hatt kostymedesign på over 100 prosjekter innen teater, film og tv både regionalt, men også nationalt. De siste årene har hun jobbet med bl.a. Cirka Teater, Trøndelag Teater, Konstellasjonen Teaterkompani, Turnéteateret i Trøndelag, Teater Ibsen, Rosendal Teater, Ibrahim Fazlic Productions, Hestnes/ Popovic, Liavaag / Lindberg, Rabarbrateateret, Spætt Film, Ekkofilm, Motlys og Nordisk Film. Hun har vært fast kostymedesigner for Rabarbrateateret siden 2011.

 

Jonathan Ibsen er en dansk dansekunstner med base i Norge. Han er utdannet med en bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Oslo og jobber nå frilans både som utøvende og skapende scenekunstner. Han er aktuell i flere ulike type produksjoner innen både dans og teater. I sin egen skapende praksis er han opptatt av den frigjorte kroppen og hvorledes bevegelse kan uttrykkes fri for forventninger, fordommer og begrensninger. Han veksler mellom å jobbe som medskapende utøver, i samarbeidsprosjekter og som koreograf.

 

Fredrik Petrov arbeider som scenekunstner med dans, koreografi og teater. Han er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo med en bachelorgrad i samtidsdans. Hans kunstnerskap består av prosjekter med ulik intensjon i varierte formater og formidlingsmåter, om det er for scene, galleri, site-specific eller for film. Han veksler mellom å arbeide med egne kunstprosjekter og samarbeidsprosjekter for og med andre kunstnere. Risiko – begrensning, autentisitet versus bedrageri er begreper som står sentralt i hans kunstneriske research og praksis.

 

Marie Rechsteiner er en norsk samtidsdanser og koreograf, med base mellom Trondheim og Berlin. Hun ble uteksaminert fra Universitetet i Stavanger i 2012 med en bachelor i dans og har siden vært engasjert i en rekke forestillinger og samarbeidprosjekt, i tillegg til egen koreografisk
praksis. Som utøver har hun jobbet med blant annet Malin Bülow, Cirka Teater, Yaniv Cohen, Jasper Siverts, Yasen Vasilev, CrotonicX, Benoit Maubrey, Incorpo/Raffaella Galdi, Yan Leiva, Christian Falsnaes og Alexandra Pirici og vært en del av samarbeidsprosjektet Yngvesson/ Rechsteiner. Hun er en av grunnleggerne av studiokollektivet Garage – Werkstatt für Darstellende Künste, en produksjon- og visningsarena for det frie feltet i Berlin. I sitt eget arbeid er hun interessert i det tverrfaglige, der bevegelse er kombinert med lydkunst, videoprojeksjoner, og stedsspesifikk, improvisert interaksjon.

×