Dansekunstner Aslak Aune Nygård tolker partituret Studie i Grått av Janne-Camilla Lyster

Studie i Grått er et koreografisk partitur skrevet av danser, koreograf og forfatter Janne-Camilla Lyster som en del av hennes kunstneriske doktorgradsprosjekt Koreografisk poesi ved Kunsthøgskolen i Oslo. Partituret består av poesi skrevet som dans og strukturert som koreografi, slik at poesien danner det koreografiske grunnlaget for en dans – når partituret leses av en danser. Arbeidet med partituret går i grove trekk ut på at utøveren selv fortolker det koreografiske partituret, og gjør de koreografiske valgene som er nødvendige.

Partituret Studie i Grått er originalt skrevet i 2016 og har blitt interpretert og fremført av danser Irene Vesterhus Theisen i Kristiansand Kunsthall. Senere interpretert og fremført av danser Torunn Robstad og musiker Lene Grenanger i Kunsthall Oslo. Partituret vil bli interpretert av danser Aslak Aune Nygård og kles- og kostymedesigner Tuva Aanesen.

Prosjektet er initiert av Aslak Aune Nygård og støttet av Dansekunst i Østfold.

Medvirkende

Interpretasjon, dans og produsent: Aslak Aune Nygård 
Interpretasjon og kostyme/set design: Tuva Aanesen 
Koreografisk manus og ytre øye: Janne-Camilla Lyster

Om kunstnerne

Aslak Aune Nygård (f. 1995) jobber aktivt som dansekunstner. Han var mellom 2018 – 2020 ansatt som danser ved Carte Blanche, Norges Nasjonale Kompani for Samtidsdans. Han har i samme periode jobbet tett med koreograf Roza Mosthanghi. Aslak er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling dans, med en bachelor i samtidsdans.

Tuva Aanensen (f. 1995) er kles og kostymedesigner, utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Er interessert i hvordan visuelle utrykk plutselig kan føles relevante i tiden, og hvordan du kan utforske forskjellige mulige versjoner av deg selv gjennom klær. Hun utforsker sosiale koder, feminitet og hva dette betyr for den enkelte.

Janne-Camilla Lyster (f. 1981) er forfatter, danser og koreograf. Hun har utgitt flere diktsamlinger, romanen Mørke dyr (2018) og boken Koreografisk poesi – en samling litterære partiturer for dans, samt essays. Siste sceniske arbeider inkluderer Gjengangere (solo, Ibsen Awards, 2019), Suite transformé (Den Norske Opera & Ballett, 2019), Skjønnhet I-X (Dansens Hus, 2018) og Herostratos (Det Norske Teatret høsten 2017, regi ved Øyvind Osmo Eriksen). Hun har to ganger mottatt Statens treårige arbeidsstipend for kunstnere (2007 og 2013), samt Norske Dansekunstneres danserstipend (2011). Høsten 2019 fullførte hun det kunstneriske doktorgradsprosjektet Koreografisk poesi: Utvikling av litterære partiturer for dans ved Kunsthøgskolen i Oslo.