Samtidsdanser Nina Biong lar seg inspirere av flamenco i dette soloarbeidet.

«Før jeg lærte å danse noe annet, lærte jeg å danse flamenco. Jeg forelsket meg i mentaliteten, som er preget av disiplin, øvelse, improvisasjon, kommunikasjon og et bredt spekter av sterke følelser og forskjellig humør. Interessen for denne kulturen og det jeg lærte om flamenco preger meg ofte i mitt virke som samtidsdanser.»

I dette soloarbeidet vil Nina Biong la flamencokulturen fargelegge koreografien. Når hun utvikler bevegelsesmaterialet, vil hun la seg inspirere av stemningene og energien i musikken, følsomheten i stemmen til sangerne, samt dramatikken i dansen og kostymene. Biong interesserer seg særlig for de sterke kvinneskikkelsene. I arbeidet med denne soloen, undersøker hun om hun kan la dramatikk bli styrke, emosjoner være handlekraft, la sårbarhet bli helt rått og galskap helt hverdagslig?

Om Nina Biong

Nina Biong har en BA i samtidsdans fra Kunsthøgskolen i Oslo (2008), og har etter det bl.a. jobbet med koreografer som Ina Christel Johanessen/Zero Visibility Corp., Masja Abrahamsen og Vilde Sparre, i tillegg til Gunhild Bjørnsgaard/Company B.Valiente. Biong jobber både med rene, danseriske uttrykk og fysisk teater. I flere forestillinger har hun også samarbeidet med musikere om å skape musikk gjennom bevegelse. I 2013/14 tok hun utdannelse innen NLP-coachingteknikk, som hun bruker aktivt som utøver og pedagog. De siste 2 årene har Nina Biong jobbet med dansekunstner Katja Schia i prosjektet MovingMoment. Prosjektet har mottatt koreografiutviklingsstøtte fra Norsk Kulturråd og residensopphold ved CodaSpace i København, Devir-Capa i Faro, Portugal og Tou Camp i Stavanger. I juni 2012 deltok Biong og Schia i scenekunstløypa på Tou Scene, der de viste en work-in-progress på 7 minutter. I 2013 utviklet de en workshop beregnet på barn og unge. Våren 2014 var MovingMoment med i prøveprosjektet Dansesteget ved kulturskolen i Brønnøysund, der de utviklet mini-forestillingen Butterflykiss. Nina Biong har også danset i EU-prosjektet Fragile, som mottok kritikerprisen for dans i 2013. Her ble det laget en forestilling og ulike site-specific’s med blinde og profesjonelle utøvere.