Uke 42 / 2022

Et verk i prosess finner sted i et stadig foranderlig byrom, et rom med egen rytme og flyt. Velkommen til Elsa Laula Renbergs plass (utenfor K.U.K. Kjøpmannsgata Ung kunst).

Atmospheres vil ta del i denne rytmen og flyten av mennesker over tid og vil derfor være i konstant dialog med plassen. Det skapes en flytende prosess med utgangspunkt i uttrykket «being-in-the-process-of-becoming» og verket vil kontinuerlig forandres og utvikles i samspill med publikum, rom og miljø. Utøverens identitet blir også flytende, går i ett med stedets identitet, med luften, bakken, været, med menneskene. Går bort ifra den vanlige rytmen av hverdagsliv og inn i en tilstand av ikke-lineær tid. Atmospheres tar utgangspunkt i lagene som finnes i byrommet, det historiske, det politiske, det sosiale. Gjennom kubenes blanke og tilsynelatende glatte overflate skinner årringer fra treverket gjennom, et samspill mellom det naturlige og det konstruerte, menneskets trang til utvikling.

Verket stiller spørsmål rundt hvordan vi kan oppleve et rom gjennom alle våre sanser og skape et nytt perspektiv og en ny opplevelse av byrommet. Prosjektet ønsker å skape et felles rom hvor kropp, objekt og sted møtes, i en virkelighet som eksisterer utenfor vår digitale verden og som kun kan forstås gjennom en helhetlig kroppslig opplevelse.

Visning fredag 28. oktober og lørdag 28. oktober 2022 som en del av PROPELLART#2.

Etter visningen fredag 28. oktober vil det bli en kunstnersamtale med Marie Rechsteiner.

Om prosjektet

Av: Marie Rechsteiner
Utøvere: Nina Wollny og Marie Rechsteiner
Støttet av: Trondheim kommune, Trøndelag fylke og Kulturrådet
Støttespillere: Trykkeriet Scene og DansiT

Prosjektet er en del av Propellen Teaters stedsspesifikke utforskningsprosjekt 2021 – 2023. PROPELLART#2 er andre år med utlysning av PROPELLART verkstedmidler. Med disse utlysningene ønsker Propellen Teater å styrke scenekunstnerne i Trøndelag sitt fokus og kunnskap om stedsspesifikt arbeid.

Atmospheres er en videreutvikling av et prosjekt påbegynt gjennom Byen i Bevegelse, initiert av DansiT, med mentor Hooman Sharifi. Gjennom Propellen Verkstedmidler skal prosjektet utforske potensiale i et nytt rom og hvordan lys kan påvirke relasjonen mellom speilkubene, kropp og stedets arkitektur.

Om kunstnerne

Marie Rechsteiner er en norsk dansekunstner, med base mellom Trondheim og Berlin. Hun ble uteksaminert fra Universitetet i Stavanger i 2012 med en Bachelor i dans, og har en Master in Dance Studies fra NTNU. Hun har vært engasjert som utøver i en rekke forestillinger og samarbeidprosjekt, i tillegg til egen koreografisk praksis. En stor del av hennes arbeid er av tverrfaglig natur, der bevegelse er kombinert med lydkunst, videoprojeksjoner, objekter og stedsspesifikk, improvisert interaksjon. Tematiske dreier hennes arbeider seg rundt aktuelle samfunnstema og ser på hvordan samfunnets diskurser manifesteres i kroppen og kan komme til syne i det koreografiske arbeidet. Hun har samarbeidet med flere kunstnere fra ulike kunstretninger og hennes eget arbeid befinner seg ofte i krysningen mellom dans og billedkunst.

Som utøver har hun jobbet med bl.a. Cirka Teater, Yaniv Cohen, Jasper Siverts, Yasen Vaslilev, CrotonicX, Berit Haltvik With/Jenny Hilmo Teig, Benoit Maubrey, Incorpo/Raffaella Galdi, Yan Leiva, Christian Falsnaes og Alexandra Pirici og vært en del av samarbeidsprosjektet Yngvesson/Rechsteiner. Siden 2019 har hun samarbeidet tett med billedkunstner Malin Bülow. Hun er en av grunnleggerne av studiokollektivet Garage – Werkstatt für Darstellende Künste, en produksjon og visningsarena for det frie feltet i Berlin. Mottaker av Trøndelag Fylkeskommune kunst og kulturstipend 2020 og arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere i 2022.

Nina Wollny studerte samtidsdans ved Rotterdam Dance Academy, nå Codarts, i Nederland. Etter utdanningen i 2002 begynte hun i kompaniet anoukvandijk dc og har jobbet der som danser, prøveleder og kunstnerisk assistent i mer enn 10 år. Siden 2012 jobber Nina med forskjellige koreografer i Europa, blant annet samarbeider hun jevnlig med den tyske koreografen Jenny Beyer på Kampnagel i Hamburg, Tyskland og i Norge jobber hun med Mia Habib Productions, BodyCartographyProject og sitt egent prosjekt Revisiting Nina’s Solo. Nina begynte å undervise dans da hun var 15 som en måte å utdype sin egen forståelse av dans. I 2004 ble hun Countertechnique lærer og har undervist klasser og workshops over hele verden. Siden 2020 er hun tilbake til å utforske sine egne interesser og metoder for å dele bevegelse og dans og hvordan det forholder seg til menneskekroppens funksjon og struktur.