I forestillingen Oxytrain etableres i forskjellige uttrykk for glede.

Oxcytocin, testosteron og endorfiner er hormoner som utløser bestemte fysiologiske responser. De påvirker vårt humør, følelsesliv og vår prestasjon. Endorfiner produserer vi når vi trener. Det gir oss en følelse av oppstemthet, og til tider en følelse av eufori. Endorfiner er kroppens naturlige lykkemiddel.

Produksjonen av disse hormonene kan stimuleres ved bevegelse og lar oss oppleve forskjellige former for glede.

Blir du glad av å se på glade folk? Eller er det irriterende? Det vil produseres både testosteron, endorfiner og oxytocin i løpet av forestillingen Oxytrain.

Koreografi og utøvelse: Nina Biong og Katja Henriksen Schia
Komponist: Åse Ava Fredheim
Produsent: Eva Grainger
Co-produksjon: Tou Scene , DansiT – Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag
Kostyme: Kristine Gjems
Foto: Allan Hiley
Støttet av: NKR, FFUK

Om Katja Henriksen Schia og Nina Biong

Katja Henriksen Schia har bl.a. jobbet med koreografer som Ingeleiv Berstad, Sigrid Edvartsson og Spitfire Company (Tsjekkia). Henriksen Schia jobber både i rene danseriske uttrykk og fysisk teater. Hun har bred undervisningserfaring, bl.a. har hun jobbet 2 år hos Dissimilis Kultur- og Kompetansesenter hvor hun har koreografert og undervist utøvere med spesielle behov. Henriksen Schia behersker noe tegnspråk og har gjort workshop/forestilling med og for døve i alderen 3-7 år. Hun har bred erfaring fra store produksjoner som involverer barn og unge på scenen, bl.a. Dissimilis jubileumsforestilling i Operaen, Koreografi på Rud vgs. og samarbeid med alle ungdomsskoler i Oslo. Henriksen Schia er sertifisert yogainstruktør, og har praktisert og undervist jevnlig siden 2010. Hun har også jobbet med scenekunst som virkemiddel i forebygging av vold i nære relasjoner.

Nina Biong har jobbet med koreografer som bl.a. Ina Christel Johanessen/Zero Visibility Corp., Masja Abrahamsen, og Vilde Sparre i tillegg til Gunhild Bjørnsgaard/Company B.Valiente. Biong jobber med både rene, danseriske uttrykk, fysisk teater og kombinasjonen mellom dans og film. I 2013 tok hun utdannelse innen NLP-coachingteknikk og bruker dette aktivt i danseyrket og i danseundervisning. Nina begynte å lese om psykofysiologisk samstemthet, og å utvikle koreografiske ideer i forbindelse med dette i 2011.